De Albatros – Directeur

Profielschets Directeur de Albatros

 

Inleiding
“Je vleugels uitslaan en de wereld ontdekken”

Openbare basisschool de Albatros is een school met ongeveer 330 leerlingen. De school ligt in de Faunabuurt (Almere Buiten). Het gebouw heeft de vorm van een vogel met twee vleugels (onderbouw en bovenbouw) en een middenschip voor de centrale diensten als podium en teamkamer. Het team beleeft er veel plezier aan om de kinderen uit te dagen en hen het inzicht te geven waar hun talenten zitten en waartoe ze in staat zijn. Het team is er van overtuigd dat werken aan zelfvertrouwen daarvoor de basis is. Ze werken volgens de principes van Stephen Covey (The seven habits of highly effective people: The Leader in Me), aan effectieve communicatie, samenwerking, zelfredzaamheid en ondernemerschap. Kinderen en ouders zijn tevreden en de resultaten zijn goed. Het team is dan ook trots op de school en nodigt een nieuwe leider van harte uit om verder mee te bouwen aan de school.

Overwegingen voor het profiel voor een nieuwe directeur
Het team werkt hard aan een aantal inhoudelijke thema’s. Het gaat om de implementatie/borging van: The Leader in Me, de nieuwe rekenmethode, Faqta Talent, meer- en hoogbegaafdheid.
Er zijn ook uitdagingen en onderzoeksthema’s: begrijpend lezen, woordenschatonderwijs, nieuwe leesmethode groep 3, aanpassing aanbod aan nieuwe doelgroepen. Het onderwijs is actueel en de kwaliteit is op orde. De teamleden werken er samen aan en zijn overtuigd dat de goede samenwerking in het team zorgt voor de goede resultaten.

De verwachtingen die de teamleden hebben van de directeur zijn:
1. Hij/zij faciliteert het gesprek over onderwijs. De directeur zorgt dat het gesprek ‘gaande’ blijft. Hij/zij agendeert, motiveert, nodigt iedereen uit om mee te praten, helpt de teamleden elkaar te bevragen/aan te spreken en waar nodig hakt de directeur de knopen door.

2. Hij/zij zorgt voor een goede overlegstructuur in een efficiënte organisatie. Daarin is het voor iedereen duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is. Oftewel iedereen is zich er van bewust wie mee ‘weet’, ‘denkt’ of ‘beslist’. Ook zorgt de directeur dat alle partijen, zoals bijvoorbeeld MT, MR, ouders, goed geïnformeerd worden en dat iedereen zijn rol kan nemen en taak en functie goed kan uitoefenen. Aanwezige talenten worden benut. De directeur koestert de verschillen in talenten en ervaring omdat verschillen in een team mensen scherp houdt, kritisch. Je hebt elkaar en iedereen nodig, net als in de klas.

3. Hij/zij zorgt dat procedures zorgvuldig worden doorlopen. De directeur is lid van het team, iedereen kan iets inbrengen, er wordt samen over gepraat, besluiten zijn gezamenlijk genomen. Eenmaal samen besloten, is ieder teamlid verantwoordelijk voor het toepassen van gemaakte afspraken. Daar spreken de teamleden elkaar op aan. In uitzonderlijke situaties hakt de directeur knopen door, maar pas dan als consequenties zijn besproken. De directeur is verantwoordelijk voor goed en zorgvuldig gelopen procedures, vastlegging en de berichtgeving hierover naar derden.

4. Hij/zij is ondernemend en praktisch. Teamleden constateren bijvoorbeeld dat de ouderparticipatie kleiner wordt. De ouderraad is wegens gebrek aan deelname gestopt, MR pakt veel organisatorische, uitvoerende taken op. Tevreden ouders (en die zijn er genoeg!) zijn de beste ambassadeurs voor de school. Hoe kun je hen actief betrekken? Het is ook aan de nieuwe directeur om kansen te zien en ondernemend te zijn om meer partners aan de school te binden.

We zijn op zoek naar een directeur die:
1. voluit en met veel energie, gaat voor The Leader in Me en samen met het team verder wil gaan op de ingeslagen weg, maar ook nieuwe ideeën heeft en deze wil onderzoeken met het team;
2. leiding geeft aan een team dat zelf goed weet wat ze wil, hierbij ruimte geeft, openstaat voor ideeën en besluiten durft te nemen;
3. hart heeft voor onderwijs, weet wat er speelt in de klas, kennis van zaken;
4. zichtbaar en benaderbaar is en open het gesprek aangaat met kinderen, ouders en teamleden;
5. de kwaliteiten van elk teamlid (h)erkent, verbinding maakt, collega’s ‘stut en steunt’ en houdt van samen ‘lachen en lunchen’.